آب انبار سرايان

آب انبار فاضل خانی سرایان

این آب انبار قدیمی در مجموعه تاریخی شهر سرایان واقع شده که شامل مسجد، کاروانسرا، حمام و بازار است. بر سردربنا و محل پیشانی راه پله آن کتیبه ای به خط نستعلیق و بر روی سنگ مرمر سبز نصب شده که بیانگر نام بانی و زمان تاسیس آن است اگر عبارت «گو لعن یزید» را بر اساس حروف ابجد محاسبه نماییم سال 1078 استخراج می شود بنابراین چنین به نظر می رسد این آب انبار به وسیله امیرالتونی و به اشاره برادرش فاضل خان تونی که یکی از فضلای دوره صفویه به شمار می رفته ساخته شده است .این آب انبار یکی از بزرگترین و کاملترین بناها در خراسان جنوبی محسوب می شود.

آب انبار آهنگران سرایان

این آب انبار در نزدیکی مسجد آهنگران واقع شده و دارای سنگ لوحی به این متن «در ایام پادشاه جمجاه، ملائک شاه سلیمان الصفوی الموسوی، بنا کرد این بقعه خیر جناب مرحمت شاه حاجی حمزه خلف مرحمت شاه میرزامجمد سرایانی سنه 1104» این بنا 324  سال قبل ساخته شده است.

آب انبار حسینیه (حاج عبدالرسول)سرایان

آب انبار شامل سردر ورودی با طاق جناغی و تزئینات کاربندی آجری، پلکان پاشیر و مخزن است. ویژگی خاص این بنا این است که بر خلاف سایر آب انبارها که پلکان در خط مستقیم قرار دارد، در این آب انیار پلکان نسبت به سردر ورودی در زاویه 90 درجه قرار گرفته است این بنا به دوره صفوی تعلق دارد.

آب انبار حاج حسن سرایان

این آب انبار شامل سردر ورودی با طاق جناغی و تزئینات کاربندی آجری، پلکان پاشیر و مخزن است. هم اکنون نیز قابل استفاده می باشد که در پایین شهر در حاشیه خیابان امام خمینی(ره) واقع شده است.

آب انبار آقا سرایان

این آب انبار هم دارای سردر ورودی با طاق جناغی و پلکان و مخزن و تزئینات آجری است. البته این آب انبار دیگر قابل استفاده نیست.

آب انبار بالای سرایان

این بنا در بالای شهر قرار دارد و همچون دیگر آب انبارها دارای تزئینات کاربندی آجری، سردر ورودی، پلکان، پاشیر و مخزن است