غار بتون سرايان

درباره غار بتون

این غار که هنوز ناشناخته باقی مانده است برای ورود به آن باید از تجهیزات کوهنوردی استفاده کرد. در داخل این غار آب قابل آشامیدن و بسیار سرد جاری است ، قندیل های زیبا و آهکی و بی انتها بودنشان از شگفتی های غار بتون سرایان محسوب می شودکه هنوز انتهای آن کشف نشده است .غار در یک جبال صخره ای قرار دارد که از سنگ های آهکی و رسوبی تشکیل شده است . در داخل این غار می توان انواع تزئینات آهکی از قبیل استلاگمیت، استلاگمیت (لوله ای، میله ای، گل کلمی و غیره)، حوضچه های آب معدنی، بلورهای زیبای کوارتز، کلیست و پدیده بی نظیر و کمیاب «مروارید غار» رو مشاهده کرد.  راههای دسترسی :خراسان جنوبی- سرایان-چرمه –پیراباذر

این جاذبه دیدنی معروف به غار اژدها غاری است طبیعی که در 12 کیلومتری مرکز شهر سرایان و در نزدیکی روستای چرمه واقع شده است. و در نزدیکی این غار مکان تفریحی- زیارتی  به نام پیر اباذر قرار دارد.

این غار آهکی دارای مجموع فرود 400 متر و به عمق حدود 3 کیلومتر دراز است. پس از ورود به غار به یک سالن 50 متری وارد می شویم که در انتهای آن دهنه چاه اول به خوبی نمایان می باشد. عمق این چاه در حدود 25 متر است. در این جا متوجه تونلی می شویم که با شیب نسبتا ملایمی  به سمت راست  وپایین غار امتداد می یابد. پس از طی  حدود  20 متر مسیر با منظره سنگ های عظیمی رو به رو می شویم که به صورت غلطان  بر روی یکدیگر قرار گرفته و در زیر آن دهنه چاه بزرگ دوم قرار دارد.